Wilk z Walk Street

Rady prosto od Jordana Belfrota, Wilka z Wall Street, czyli jednej z najbardziej kontrowersyjnych postaci naszych czasów.

 

 

Jordan Belfort, znany również jako Wilk z Wall Street, przyjechał do Polski po to by szkolić. Pojawił się w stolicy w końcówce października 2014 roku po to, by przez cztery godziny przekazać jak najwięcej swojej wiedzy – opowiedzieć o sprzedaży, o tym, jak stać się człowiekiem sukcesu, oraz po prostu o sobie.  Oto, czego się od niego dowiedziałem: Co powstrzymuje ludzi, by żyli w taki sposób jaki by chcieli? Jeżeli nie mówimy tu o chorobie, skrajnej biedzie, życiu w kraju, w którym ustrój polityczny jest różny od demokracji i tym podobnych, jedynie my stajemy sobie sami na przeszkodzie. Żeby dokładniej to zrozumieć, należy poznać dwie ogólne charakterystyki ludzi:

 

Kaczki – Nastawieni na powody – – to ludzie, którzy na każde pytanie związane z brakiem odniesionych przez siebie sukcesów mają gotową odpowiedź, która (według nich) całkowicie ich usprawiedliwia. Dodatkowo, charakterystyczna dla nich jest zmiana wypowiadanych słów w trakcie usprawiedliwiania się w „kwakanie”. „Kaczki” nie chcą się uczyć, bo uważają się za dzieło skończone, które nie wymaga już żadnych poprawek. Oprócz tego, żyją w strefie komfortu i nie podejmują żadnych działań, które mogłyby ten stan zmienić. Wybierają piwo.

 

Orły – Nastawieni na rezultaty – stawiają czoła swoim problemom i rozwiązują je, rozwijają się. Zależy im na konkretnych wynikach swoich działań. Są świadomi tego, że wszelkie przeciwności losu są naturalną konsekwencją podejmowanych działań, a omijanie ich nic nie da; trzeba się ich pozbyć. Wiedzą, że ich przeszłość nie równa się ich przeszłości. Wybierają szampana.

 

Świat można podzielić na zewnętrzny i wewnętrzny, ale należy utrzymywać te części w możliwie największej bliskości i zarządzać nimi odpowiedzialnie, by przynosiło nam to korzyści.

 

 

ŚWIAT WEWNĘTRZNY

 

Zarządzanie stanem – wyobraźcie sobie, że jesteście rodzicami, a mieliście naprawdę zły dzień w pracy, potem ktoś ukradł wam radio z auta i jesteście naprawdę w paskudnym nastroju. Stajecie przed drzwiami swojego mieszkania pełni negatywnych emocji i zadajcie sobie wtedy pytanie – czy w takim stanie można być dobrym rodzicem? Zaraz wejdziecie do domu, w którym czekają wasze pociechy będące w wieku, w którym chłoną i zapamiętują wszystko co do nich mówicie, więc każde wypowiedziane słowo, którego nie powinniście wypowiadać zostanie zarejestrowane. Jedynym rozwiązaniem jest umiejętność zmiany stanu na odpowiedni. Stany pożądane i ich przeciwieństwa: – pewność – niepewność – klarowność – niejasność – odwaga – strach – pewność siebie – brak pewności siebie

 

Przekonania – jeżeli wierzysz, że nie jest możliwe, żebyś osiągnął sukces, to go nie osiągniesz. To, w jaki sposób myślimy, przejawia się w naszym zachowaniu, podług zasady: „co wewnątrz, to na zewnątrz” i tylko my możemy te przekonania zmienić. (W Polsce problem jest o tyle poważny, że niektóre komunały są powtarzane niczym mantra: polityk mydli oczy, bogaty to złodziej, artysta to leń i pederasta – a tylko ogromna siła woli i pewność swoich przekonań potrafi zapewnić ochronę przed przesiąkaniem nimi. – przyp. Autora).

 

 

Wizja – należy odpowiedzieć sobie na pytania – co chcesz robić i dlaczego? Pozornie wydaje się to proste, ale jeżeli nie jesteś w stanie dać jednoznacznej odpowiedzi to znaczy, że jeszcze tego po prostu nie wiesz i musisz próbować nowych rzeczy, aby zwiększyć zasób, z którego będziesz mógł wybrać. W momencie ustalenia wizji, wszystkie czynniki w życiu powinny być jej podporządkowane i, co ważne, należy mówić o niej ludziom, bo gdy będzie ona bardzo silna, inni będą chcieli stać się jej częścią. Pamiętaj, że jeżeli nie realizujesz swojej wizji, najczęściej jesteś częścią czyjejś. Jeżeli jesteś na początku drogi i nie masz na tyle zasobów, by być tym, kim chcesz, po prostu zachowuj się jak osoby, które takie są, rób takie rzeczy jak one i staraj się w taki sam sposób myśleć, a zadziała „prawo przyciągania”. Polega ono na pozyskiwaniu wartości, którymi sam obdarowujesz innych. Jednak by mogło ono zadziałać trzeba wiedzieć, że działa jak magnes – działa tylko wtedy, gdy będzie wystarczająco blisko metalu.

 

 

Standardy – poziom marzeń.  Apetyt musi rosnąć w trakcie jedzenia – gdy Belfortowi udało się sprzedać całą przenośną lodówkę lodów podczas pierwszego dnia pracy na plaży, nazajutrz pojawił się z czterema. Standardy muszą rosnąć wraz z zyskami, ponieważ gdy są one za niskie nie mobilizują do pracy. Pomocne, zarówno do planowania, jak i weryfikowania, czy nasze standardy podwyższają się na przestrzeni życia, są listy rzeczy do zrobienia z podziałem na krótko-, średnio- i długoterminowe.

 

 

 

ŚWIAT ZEWNĘTRZNY

 

 

 

Przedsiębiorczość – to nie tylko planowanie wydatków i umiejętność zarządzania swoimi pieniędzmi, ale również umiejętność rozdysponowywania swoich zadań. Jeżeli decydujemy się na oddelegowanie naszych zadań należy pamiętać o tym, że zanim to zrobimy musimy się przekonać, że metoda wykonania zlecenia jest poprawna – „If we delegate sh*t, sh*t will came back.” – oraz, że jest ono sensowne. Po prostu starajmy się powierzyć innym zadania, które sami byliśmy w stanie zrobić w poprawny sposób. Dodatkowo, ważnym elementem są porażki, bo więcej nauki wyciąga się właśnie z nich niż z sukcesów. Wyobraźmy sobie że komuś, kto ma na swoim koncie same sukcesy nagle coś nie wychodzi – spowoduje to tylko to, że nie będzie wiedział w jaki sposób się zachować ponieważ nie był w sytuacji, gdy coś nie poszło zgodnie z jego planem. Jeżeli chcesz być bogaty musisz również nauczyć się prosić innych o możliwość użycia ich pieniędzy – żeby robić pieniądze, potrzebne są pieniądze.

 

 

Marketing (offline/online) – Większości ludzi sprzedawca kojarzy się z domokrążcą czy uciążliwym telemarketerem, a samo słowo może wywoływać lekki grymas zniesmaczenia, jednak by odnosić sukcesy należy zrozumieć, że sprzedaż jest nieodzowną częścią naszego życia i odgrywa w nim ważną rolę. Przypomnijmy sobie pierwsze randki, na których byliśmy – czyż nie były one próbą sprzedaży nas samych? Bo czy w przypadku bycia fizykiem kwantowym, kontrolerem lotów czy supermanem (bez przebrania), jeżeli nie powiemy o naszej profesji światu nie różnimy się od tłumu. (Wyjątkowość jest w nas i jeżeli nie wyzbędziemy się pozornej skromności wpajanej w Polsce z dziada pradziada, to na naszym nagrobku nie będzie można napisać nic więcej niż „Żył i umarł jak miliardy ludzi przed nim.” – przyp. Autora)

 

 

Sprzedaż, wpływ i perswazja – W sprzedaży jedynym elementem nie jest tylko to co się mówi, ale też to w jaki sposób i co mówi wygląd sprzedawcy. Jeżeli rozmawiasz z kimś przez telefon masz cztery sekundy, aby dowieść, że jesteś: ekspertem w swojej dziedzinie, mega bystry i pełen entuzjazmu. Po co? W innym wypadku ludzie nie będą uważali, że warto cię słuchać.  W przypadku realnej rozmowy en face czas spada z czterech do jednej sekundy. Szczególną wagę przywiązuj do tonu głosu (odpowiedni do tego, o czym mówisz), kontaktu wzrokowego, ubrania jakie nosisz i sposobu w jaki słuchasz (aktywnie). Jak sprzedawać? – Musisz kochać swój produkt i naprawdę w niego wierzyć, – Klient musi ufać tobie i twojej firmie oraz czuć z tobą więź.

 

 

Różne źródła dochodu – Zawsze należy posiadać więcej niż jedno źródło zarobków, bo wcześniej czy później jedno z nich przestanie działać albo nawet przynosić straty.

 

 

 

Photo Copyright © 2011 by Dirk Knight flickr NY, licence