Posłuchaj, bo słyszeć nie wystarczy

Piątkowy wieczór spędzany w gronie znajomych w przyjemnej atmosferze. Czas umila kilka butelek wina i poczucie, że właśnie rozpoczął się weekend, oraz obecność bliskich osób, których dawno się nie widziało. Mimo tego, że wszyscy znają się dość długo, a gwar rozmów toczących się w pomieszczeniu nie cichnie nawet na chwilę, to nikt nie słucha głęboko i ze zrozumieniem, a wymiana zdań zdaje się tworzona zupełnie od nowa przy każdej kolejnej wypowiadającej się osobie. Tematy w tej dyskusji nie są kontynuowane, tylko prowadzą do krótkich, ślepych uliczek:
– U mnie w pracy w ogóle nikogo nie obchodzi interes firmy, jakby zupełnie nie przejmowali się tym, że od tego zależą ich wypłaty.
– Dokładnie taki sam jest mój Mateusz, który nie dba o mnie, mimo że twierdzi, że jestem jego największym skarbem.
– Bo to wszystko wina kobiet, które teraz za wszelką cenę chcą pokazać swoją niezależność.

 

Dzięki efektywnej komunikacji człowiek zaszedł daleko, bo to właśnie umiejętność artykulacji emocji, ostrzeżeń przed zagrożeniami, wymiana doświadczeń i informacji umożliwiła nam wysyłanie ludzi w kosmos, pomimo tego, że zaczynaliśmy w jaskiniach. Dlatego tak ogromnie ważne jest to, by pielęgnować umiejętność porozumiewania się z innymi, bo to zapewnia nam satysfakcjonujące życie i pozwala nam, parafrazując Dale’a Carnegiego, zdobywać przyjaciół i zjednywać sobie ludzi. Komunikację można podzielić na słuchanie i wypowiadanie się, i to właśnie o tej pierwszej chciałbym ci trochę opowiedzieć.
Zanim jednak do tego przejdziemy, kilka słów o korzyściach płynących ze słuchania.

 

Przede wszystkim, ludzie, którym poświęcasz swoją uwagę oraz czas zacieśniają znajomość i są bardziej skłonni do obdarzenia cię zaufaniem w sytuacji, gdy zwierzają się z problemów, z którymi obecnie się mierzą. Jako dobry słuchacz, sprawiasz wrażenie bardziej sympatycznego – zazwyczaj ludzie nie poświęcają sobie wzajemnie tyle uwagi, więc zyskujesz względy swojego rozmówcy. Aktywne słuchanie to też szansa na rozwinięcie twojej empatii – jesteś w stanie spojrzeć na sytuację oczami innej osoby i starać się zrozumieć jej punkt widzenia.  W końcu, słuchając innych poszerzasz swoją wiedzę. Każda rozmowa wnosi coś nowego do twojego życia, a im bardziej różnorodne jest środowisko, w którym się obracasz, tym bardziej zróżnicowane informacje otrzymasz.

 

Jeżeli chcesz stać się dobrym słuchaczem musisz zwrócić uwagę na kilka aspektów, które poprawią jakość twojego kontaktu z innymi ludźmi.

 

KONTAKT WZROKOWY

 

Mówi się, że oczy są zwierciadłem duszy. Mnie samemu dobitnie zostało to udowodnione na warsztatach teatralnych, podczas których jednym z ćwiczeń była praca w parach, polegająca na wyrażeniu swoich emocji samym spojrzeniem, bez słów i gestów. Nie zdarzyło się, by ktokolwiek miał trudności z rozpoznaniem nastroju i intencji drugiej osoby bazując tylko na spojrzeniu. Ciekawe, prawda?

Utrzymywanie kontaktu wzrokowego w trakcie rozmowy nie tylko wyraża twoje zainteresowanie drugą osobą, ale umożliwia ci również obserwowanie przeżywanych przez nią emocji. Łatwiej wyczuć, że ktoś poświęca ci uwagę, jeżeli patrzy na ciebie. Wykorzystaj tę wiedzę i staraj się patrzeć swoim rozmówcom w oczy w trakcie rozmowy, tak, by mieli poczucie, że w danym momencie jesteś całkowicie skupiony na nich.

W trakcie rozmów z ludźmi staraj się utrzymywać z nimi ciągły kontakt wzrokowy i obserwuj swoje reakcje oraz to jak reagują na to inni.  Staraj się to robić naturalnie i nie peszyć rozmówcy swoim świdrującym spojrzeniem.

 

MOWA CIAŁA

 

Swoje zainteresowanie tematem poruszanym przez rozmówcę możesz również okazać za pomocą postawy swojego ciała: sylwetka skierowana w jego stronę, nietrzymanie w rękach przedmiotów, które mogą tworzyć barierę (np. butelka wody czy teczka). Nie bądź zbyt blisko i daj przestrzeń rozmówcy, a gdy stoisz, miej czubki butów skierowane w jego stronę.

Allan Pease, specjalista od mowy ciała zauważa, że osoby, które są w bliskich i dobrych relacjami z innymi, często wykonują bardzo podobne gesty i ruchy do rozmówców, by podkreślić więź jaka ich łączy. Mechanizm ten nazywany jest efektem lustra i ty również możesz go wykorzystać w trakcie rozmowy naśladując zachowania rozmówcy, co powinno skutkować tym, że będzie wam się lepiej rozmawiało.

 

INTENCJA ZROZUMIENIA

 

Przed podjęciem większości działań należy zadać sobie pytanie: „Po co w ogóle to robię?”. W przypadku rozmowy, odpowiedzią powinna być chęć zrozumienia rozmówcy i poznania jego opinii na jakiś temat. O ile brzmi to banalnie prosto, w życiu często o tym zapominamy, przez co dyskusje zmieniają się w jednostronne wymiany spostrzeżeń i opisów, które nie mają określonego kierunku. W rezultacie, żadna ze stron, mimo przedstawienia swojego stanowiska, nie zmieniła nic w życiu drugiej osoby. Ważne jest, by zaczynać rozmowę z nastawieniem, że chce się zrozumieć drugą osobę, że chce się dowiedzieć, co ma mi do powiedzenia, co czuje, jakie ma doświadczenia, obserwacje i wnioski. Bez tego jakościowo dobra rozmowa nie ma możliwości bytu. Dlaczego? Przypomnij sobie sytuację, w której byłeś uprzedzony do opinii innego człowieka i najzwyczajniej w świecie nie chciało ci się go słuchać – jestem w stanie się założyć, że niezbyt dużo wyciągnąłeś z tej konwersacji. By uniknąć tej pułapki należy po prostu chcieć słuchać.

 

OKAZANIE ZAINTERESOWANIA

 

Zrób mały test: rozmawiając z kimś przez telefon, w trakcie opowiadania historii przez drugą osobę w ogóle się nie odzywaj. Po niedługim czasie usłyszysz: „Halo? Jesteś tam?”. Nikt nie lubi mówić, gdy nie ma pewności, że ktoś inny słucha. W trakcie konwersacji potrzebujesz zapewnienia, że masz uwagę rozmówcy, a w momencie kiedy jej brakuje możesz mieć poczucie, że nikogo nie interesuje to o czym mówisz, więc spada twoja  motywacja do kontynuowania tej czynności. Posiadając tę wiedzę zadbaj o komfort osoby, z którą rozmawiasz i pokazuj jej, że jesteś skupiony na jej słowach. Zrób to w sposób, który jest najbardziej spójny z tobą – potakując głową, od czasu do czasu słownie potwierdzając, że się zgadzasz, lub podsumowując całą wypowiedź. Pamiętaj, byś nie obawiał się przerwać drugiej osobie i dopytać, czy dobrze zrozumiałeś wypowiedź: to da jej poczucie, że jesteś żywo zainteresowany, tym co mówi.

 

Jeżeli zdecydujesz się wykorzystać powyższe rady to będziesz zdecydowanie bliżej tego byś słuchał, a nie tylko słyszał. Twoi rozmówcy zyskają poczucie, że interesujesz się tym, co mają do powiedzenia. Jeżeli znajdziesz się na imprezie takiej, jak ta opisana we wstępie, to z pewnością przełamiesz schemat i wyciągniesz z niej jak najwięcej.

 

 

Co ty dodałbyś do tej listy?

 


 

Korekta: Anna Sroka
Photo Copyright © 2013 by Jim Penucci  flickr  conversation, licence