Popełnianie tych samych błędów

 

„Nie można dwa razy popełnić tego samego błędu, bo za drugim razem jest to już świadoma decyzja”

 

 

Adam zawsze spóźniał się na spotkania i stało się to jego cechą rozpoznawczą, ponieważ gdy był z kimś umówiony druga osoba mogła brać pod uwagę przynajmniej 15 minutowy zapas na czekanie. Początkowo Adamowi przeszkadzał taki stan rzeczy, ale z biegiem czasu przyzwyczaił się do uszczypliwych komentarzy znajomych i pogodził się z faktem, że pierwsze zdanie, które wypowiada to „przepraszam za spóźnienie”. Do czasu gdy dziewczyna, z którą się umawiał i na której bardzo mu zależało przestała się z nim spotykać, bo miała dość ciągłego czekania, gdy nie został dopuszczony do egzaminu na studiach ponieważ nie stawił się na niego o czasie oraz gdy nie dostał pracy, ponieważ spóźnił się na rozmowę kwalifikacyjną. Adam pomyślał, że najwyższy czas to zmienić, mimo że powtarzał sobie setki raz, że tym razem sie nie spóźni.

 

 

Jak radzić sobie z sytuacją, w której wpada się w pułapkę zrobienia czegoś, co już się miało nie powtórzyć, a kończy się pytaniem „jak to znowu?”. Pomocne jest narzędzie, które jest opisane poniżej, a wymaga ono od nas odpowiedzienia sobie na kilka kluczowych pytań:

 

  1. Co było błędem i jaka jest jego przyczyna?
  2. W jaki sposób go naprawić?
  3. Jakie czynności podjąć by nie powtórzyły się w przyszłości?

 

Mawia się, że świadomość problemu to połowa jego rozwiązania, więc pierwsze pytanie nakierowuje na jego rdzeń, a znajomość jego przyczyny umożliwia efektywne poradzenie sobie z nim. Odpowiedzi mówią również o tym, że popełnienie tego samego błędu jest już naszą świadomą decyzją, ponieważ znamy jego konsekwencje.
Metodyka wygląda następująco – codziennie pod koniec dnia należy przypomnieć sobie wszystkie sytaucje, w których nie zachowaliśmy się tak jak tego chcieliśmy, spisać je i odpowiedzieć na powyższe 3 pytania. Jedyna trudność tkwi w samodyscyplinie, która wymaga sumiennego zapisywania popełnianych błędów i akcji naprawczych, co ciekawe już sama czynność opisu problemu naprowadza na jego przyczyny, ponieważ pozwala nam spojrzeć na niego z innej od swojej perspektywy.

Przeanalizujmy to narzędzie na przykładzie Adama.

 

Problem

Adam stale spóźnia się na wszelkiego rodzaju spotkania

 

Dokonujemy analizy przyczyn, które mogą być powodem spóźniania. Ważne jest to, żeby było ich jak najwięcej, ponieważ im szersze spektrum możliwości tym więcej możliwych scenariuszy naprawczych będziemy w stanie stworzyć.

 

  • Problem z określeniem czasu dotarcia na miejsce (opuszczam zbyt wolno miejsce, w którym się znajduje; zbyt wolno chodzę)
  • Środki komunikacji, którymi się poruszam są zawodne
  • Nigdy nie zakładałem, że można być w danym miejscu na czas
  • Nie chcę pojawiać się w danym miejscu

 

W momencie posiadania mnogich hipotetycznych przyczyn musimy wybrać tę, która jest realna. Po co w takim razie pozostałe? Tylko i wyłącznie by wiedzieć, że one mogą być kolejnymi przyczynami w przyszłości i kiedy jesteśmy w trakcie popełniania ich w naszej głowie powinna się zaświecić czerwona lampka, a dodatkowo mogą nas doprowadzić do właściwej. Znalezienie prawdziwej przyczyny może wymagać dokładnego wyobrażenia sobie rozpatrywanej sytuacji lub stworzenia (w miarę możliwości) warunków jej towarzyszących.

 

Akcja naprawcza

 

Kolejnym krokiem jest zaplanowanie i wykonanie akcji naprawczej, czyli czynności, która usunie popełniony błąd. Jest to najważniejszy element ponieważ pełni on funkcję zarówno zapobiegawczą jak i uczy ponoszenia konsekwencji swoich czynów. Dodatkowo należy przygotować scenariusz, który możemy zastosować, by problem nie pojawił się w przyszłości.

 

  • Korzystanie z aplikacji, która obliczy przybliżony czas dotarcia do celu i dodatkowo doliczenie do tego czasu (na wszelki wypadek)
  • Przekonanie siebie, że spóźnienie się może być odebrane jako wyraz braku szacunku – porozmawianie z ludźmi, co myślą o ludziach, którzy się spóźniają
  • Sprawdzić jakie są moje myśli o osobach, które się spóźniają

 

Bardzo istotnym jest reagowanie natychmiast na pojawienie się błędu oraz bycie otwartym i elastycznym, ponieważ wymyślona przez nas akcja naprawcza nie musi zadziałać od razu, a mogą występować takie sytuacje, w których będziemy musieli wybrać kilka i zastosować tę, która najbardziej nam odpowiada.
Adam przestał się spóźniać na spotkania, ponieważ dowiedział się, że większość ludzi nie traktuje go przez to jako osobę, na której można polegać. Oblicza czas dotarcia na dane miejsce korzystając z aplikacji lub stron internetowych i na wszelki wypadek dolicza zapasowe 10 minut. Gdy pojawiają się wypadki losowe i jest pewien, że się spóźni uprzedza o tym drugą osobę odpowiednio wcześnie. Samopoczucie i pewność siebie Adama poprawiły się ponieważ sam ocenia teraz siebie jako osobę, która jest godna zaufania i potrafi rozwiązać pojawiające się problemy.

 

 

 

Korekta: Anna Sroka
Photo Copyright © 2010 by
dusk-photography flickr In pieces, licence