8 sposobów, by mieć więcej czasu

Wyzwaniem, z którym bardzo często borykają się ludzie jest brak czasu w ciągu dnia na to, by realizować wszystko, co sobie zamierzyli. Co zrobić, by zagospodarować go lepiej zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym? Istnieje kilka prostych i sprawdzonych sposobów, których stosowanie ułatwi ci zarządzanie sobą w czasie.

 

WYKORZYSTUJ CZAS DOJAZDU DO PRACY

 

Dojeżdżasz do pracy? Zastanów się, ile zajmuje ci dotarcie do niej, niezależnie od tego czy podróżujesz samochodem, czy komunikacją miejską. Wykorzystaj go na wysłuchanie ciekawego podcastu, wywiadu, audiobooka, lekcji języka obcego, przeczytanie książki lub ciekawego artykułu. Czas dojazdu do pracy jest bardzo często niewykorzystywany i przeznaczany na pogrążenie się w porannych lub popołudniowych rozmyślaniach, które nic nie wnoszą do twojego życia. Zmień to, byś zaczynał dzień z przeświadczeniem, że już od rana robisz coś produktywnego.

 

PRZYCHODŹ DO PRACY 30 MINUT WCZEŚNIEJ LUB PÓŹNIEJ
Jeżeli zaczynasz pracę w godzinach szczytu 8 – 16, to spróbuj dogadać się ze swoim przełożonym, czy istnieje możliwość byś przychodził 30 minut wcześniej lub później. Dlaczego? To pozwoli ci ominąć korki w godzinach szczytu, a dodatkowo zwiększy komfort podróży, bo w komunikacji miejskiej będzie mniej osób.

 

TRYB SAMOLOTOWY

 

Prawdziwymi zabójcami koncentracji są dystraktory, którymi sam się otaczasz – komputer i smartfon. Z pewnością byłeś w sytuacji, w której pochłonięty jakimś konkretnym zadaniem zostałeś nagle wyrwany z trybu pracy powiadomieniem o wydarzeniu na Facebooku, postanowiłeś to sprawdzić i zanim się zorientowałeś, poświęciłeś już kilka minut na przeglądanie czyjejś tablicy. Co zrobić, by te urządzenia nie działały na twoją niekorzyść? Większość smartfonów posiada tryb samolotowy, który umożliwia odłączenie się od sieci poprzez kliknięcie jednego przycisku, uniemożliwiając kontaktowanie się z tobą, co spowoduje, że nikt nie będzie ci zawracał głowy i będziesz mógł skupić się na swoich zadaniach. Poza tym, obowiązkowo wyłącz wszelkie powiadomienia z portali społecznościowych, czy maile, które będą pochłaniać twoją uwagę w ciągu dnia. Pamiętaj, jeżeli coś będzie naprawdę ważne – będą do ciebie dzwonić. Nie musisz być cały czas na biężąco, bo jeżeli jesteś w sieci, to nie ma cię prawdziwym życiu.  Na komputerze możesz zainstalować oprogramowanie (Website Blocker dla Chrome’a, FocalFilter dla Windowsa, SelfControl dla Maca) uniemożliwiające wchodzenie na strony z twojej czarnej listy (Facebook, Twitter, Linkedin, Instagram, Pudelek, YouTube itd. ) w czasie, który sam określisz.

 

DBAJ O PORZĄDEK I ODKŁADAJ RZECZY NA SWOJE MIEJSCE

 

Dbaj o porządek w miejscu, w którym przebywasz i pracujesz: poukładaj ciuchy w szafie, posortuj dokumenty w teczkach, schowaj zimowe ciuchy, nieprzydatne w okresie letnim, wyczyść pulpit. Wyrób w sobie nawyk odkładania rzeczy na ich miejsce, co pozwoli uniknąć sytuacji, w której poświęcasz dużo czasu na ich późniejsze odnalezienie. Atutem wdrożenia w życie tego podejścia jest przebywanie w przyjemnym, wysprzątanym środowisku, które przede wszystkim nie rozprasza.

 

WYRZUĆ TV

 

Średni dobowy czas spędzony przed telewizorem w Polsce to ponad 4 godziny! Telewizja jest w dzisiejszych czasach przestarzałym narzędziem, które pochłania uwagę niezależnie od twojej woli, a poziom intelektualny programów, które oferuje pozostawia wiele do życzenia. Co najgorsze, daje bardzo ograniczoną możliwość decydowania o tym, co chcesz oglądać. Internet daje szersze spektrum możliwości, więc pozbądź się kablówki. Zaoszczędzisz dzięki temu trochę pięniędzy i ogrom czasu.

 

UNIKAJ KOLEJEK

 

Minimalizuj czas, który możesz spędzić na staniu w kolejkach. Wymaga to od ciebie proaktywności (pisałem o niej tutaj), a dokładniej przewidywania w jakich godzinach i okolicznościach mogą się one pojawić w sklepach spożywczych (w godzinach 16-18, czy przed świętem narodowym), w urzędach (sprawdź, czy sprawy nie można załatwić mailowo lub telefonicznie), w kinie podczas premiery filmu (możesz kupić bilet online), lub u lekarza (weź ze sobą książkę i słuchawki ;)). Jeżeli, pomimo starań, nie będziesz mógł ich ominąć to przede wszystkim nie denerwuj się, bo to nic nie zmieni, a tylko wpłynie negatywnie twój nastrój. Staraj się wykorzystać ten pozornie stracony czas stosując wskazówki opisane w  punkcie 1.

 

UNIKAJ SPOTKAŃ BIZNESOWYCH

 

Staraj się nie pojawiać na spotkaniach biznesowych, jeżeli twoja obecność nie jest na nich naprawdę niezbędna. Naprawdę bardzo rzadko istnieją sprawy, których nie można załatwić za pomocą emaila lub wyjaśnić telefonicznie, a dyskutowanie problemów w grupie zabiera zdecydowanie zbyt dużo czasu, tak samo, jak dostanie się na miejsce spotkania. Czasem jednak nie jesteś w stanie ich uniknąć, więc aby nie marnować czasu poproś o agendę spotkania i przewidywany czas jego trwania. Jeżeli to ty jesteś odpowiedzialny za jego organizację, spotkaj się w miejscu, gdzie nie ma krzeseł – nikomu nie będzie wygodnie, więc każdy będzie chciał załatwić sprawę jak najszybciej.

 

 PRZYGOTUJ SIĘ NA JUTRO

 

Zaplanuj swój następny dzień, byś wiedział, jakie zadania będą cię czekać i wykonaj jak najwięcej przygotowań: przygotuj ubrania na jutro, sprawdź, jak dojechać w określone miejsce czy w jakich godzinach są otwarte interesujące cię sklepy i jaka będzie pogoda. To pozwoli oszczędzić wiele przygotowań na 5 minut przed wyjściem z domu i dzięki temu unikniesz spóźnienia się.

 

 

Powyższe rady nie są uniwersalne i nie każdy znajdzie dla nich zastosowanie w swoim życiu, ale warto zastanowić się czy bazując na tych wskazówkach nie możesz ich wykorzystać w inny sposób.

 

A Ty jakie masz sposoby by mieć więcej czasu?

 


 

 

Korekta: Anna Sroka
Photo Copyright © 2013 by Free For Commercial Use flickr  happiness, licence